mandag 6. februar 2017

Infografikk

Gjort
I den siste perioden har vi jobbet med infografikk, der vi har vært delt inn i grupper. Vi skulle lage en film der gruppene presenterte hver sin epoke i den norske mediehistorien. Gruppa mi, som bestod av Ronja, Maria og meg, fikk epoken kjent som «dreiningen mot det visuelle». Dette var en ganske kort epoke i den norske mediehistorien, som gikk fra 1950 til 1960. Vi i gruppa bestemte oss for å lage en film med fokus på at informasjonen skulle nå ut til publikum på en spennende måte, ved bruk av film av oss selv, med bilder og elementer som poppet inn og ut etter hvordan vi beveget oss på filmen.

 På den første dagen vår med filming var Ronja syk, men Maria og jeg sørget da for å få våre klipp unnagjort. Da Ronja kom tilbake igjen fikk vi effektivt filmet henne også, da vi hadde planlagt prosessen godt. Vi jobbet effektivt sammen rundt en pc, der Maria hovedsakelig brukte pc ’en i mens Ronja og jeg kom med forslag og innspill til hvilke midler vi kunne bruke for å få filmen mer interessant. Ronja ordnet med å finn en passende bakgrunnsmusikk, i mens jeg gikk inn på min egen pc og fant bilder og gamle filmer fra 50- tallet. Vi byttet litt på redigering slik at ikke en ble sittende med alt arbeidet.

Lært
Jeg har lært mye nytt om hvordan man skal gå fram i et slikt prosjekt, og enda mer om redigering i Premiere Pro.  Jeg har også lært hvordan man skal gå fram i et slikt prosjekt, og hvordan man skal planlegge for at resultatet skal blir best mulig. I tillegg har jeg lært litt om å samarbeide godt på en gruppe, og å ta og gi ideer til hverandre. Vi jobbet godt sammen nettopp fordi vi var flinke til dette.

Lurt
Igjennom denne prosessen har jeg blitt noen erfaringer rikere. Det er mye som er lurt å huske på å gjøre under et slikt arbeid, ting som man burde gjøre til vaner slik at man gjør dem hele tiden mens man arbeider. Den første tingen jeg virkelig har tatt seriøst etter å ha jobbet med infografikk, er å alltid lagre arbeidet etter a man har gjort noe nytt. Det er veldig ergerlig om alt du har gjort forsvinner bare fordi du ikke husket å lagre. Da må du gjøre alt på nytt, og da kan du tape tid.


Noe annet som er lurt å gjøre er å ikke stresse for mye med ting. Selv om du har en viss tid å gjøre alt på, så er det viktig å puste med magen og huske på at alt som regel vi ordne seg bare du jobber jevnt og bruker tiden godt. Mange var veldig bekymret for tidsfristen og tenkte at de ikke kom til å klare å bli ferdig til tiden. Men så lenge alle holdt tunga rett i munnen og gjorde det de kunne, så ble alle ferdige og kom med gode produkter til slutt. I tillegg så er det viktig å gi hverandre plass i gruppa, slik at alle føler at de har noe å bidra med. Da fungerer gruppa best, om man jobber sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar