Gjort
I den siste perioden
har vi jobbet med infografikk, der vi har vært delt inn i grupper. Vi skulle
lage en film der gruppene presenterte hver sin epoke i den norske
mediehistorien. Gruppa mi, som bestod av Ronja, Maria og meg, fikk epoken kjent
som «dreiningen mot det visuelle». Dette var en ganske kort epoke i den norske
mediehistorien, som gikk fra 1950 til 1960. Vi i gruppa bestemte oss for å lage
en film med fokus på at informasjonen skulle nå ut til publikum på en spennende
måte, ved bruk av film av oss selv, med bilder og elementer som poppet inn og
ut etter hvordan vi beveget oss på filmen.
På den første dagen vår med filming var Ronja
syk, men Maria og jeg sørget da for å få våre klipp unnagjort. Da Ronja kom tilbake
igjen fikk vi effektivt filmet henne også, da vi hadde planlagt prosessen godt.
Vi jobbet effektivt sammen rundt en pc, der Maria hovedsakelig brukte pc ’en i
mens Ronja og jeg kom med forslag og innspill til hvilke midler vi kunne bruke
for å få filmen mer interessant. Ronja ordnet med å finn en passende
bakgrunnsmusikk, i mens jeg gikk inn på min egen pc og fant bilder og gamle
filmer fra 50- tallet. Vi byttet litt på redigering slik at ikke en ble
sittende med alt arbeidet.
Lært
Jeg har lært mye nytt
om hvordan man skal gå fram i et slikt prosjekt, og enda mer om redigering i
Premiere Pro. Jeg har også lært hvordan
man skal gå fram i et slikt prosjekt, og hvordan man skal planlegge for at resultatet
skal blir best mulig. I tillegg har jeg lært litt om å samarbeide godt på en
gruppe, og å ta og gi ideer til hverandre. Vi jobbet godt sammen nettopp fordi
vi var flinke til dette.
Lurt
Igjennom denne
prosessen har jeg blitt noen erfaringer rikere. Det er mye som er lurt å huske
på å gjøre under et slikt arbeid, ting som man burde gjøre til vaner slik at man
gjør dem hele tiden mens man arbeider. Den første tingen jeg virkelig har tatt
seriøst etter å ha jobbet med infografikk, er å alltid lagre arbeidet etter a
man har gjort noe nytt. Det er veldig ergerlig om alt du har gjort forsvinner
bare fordi du ikke husket å lagre. Da må du gjøre alt på nytt, og da kan du
tape tid.
Noe annet som er lurt
å gjøre er å ikke stresse for mye med ting. Selv om du har en viss tid å gjøre
alt på, så er det viktig å puste med magen og huske på at alt som regel vi ordne
seg bare du jobber jevnt og bruker tiden godt. Mange var veldig bekymret for tidsfristen
og tenkte at de ikke kom til å klare å bli ferdig til tiden. Men så lenge alle
holdt tunga rett i munnen og gjorde det de kunne, så ble alle ferdige og kom
med gode produkter til slutt. I tillegg så er det viktig å gi hverandre plass i
gruppa, slik at alle føler at de har noe å bidra med. Da fungerer gruppa best,
om man jobber sammen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar