Filmanmeldelse: “Fifty shades of Grey”

DRAMA

«FIFTY SHADES OF GREY» USA

REGI: Sam Taylor-Johnson.

Aldersgrense: 15 år

MED: Jamie Dornan, Dakota Johnson, Luke Grimes, Jennifer Ehle, Rita Ora, Eloise Mumford, Marcia Gay Harden, Max Martini, Rachel Skarsten, Victor Rasuk, Callum Keith Rennie, Dylan Neal.

De fleste har vel fått med seg historien om den søte, uskyldige litteraturstudenten Anastasia, som forelsker seg i den mystiske milliardæren Christian Grey, under et intervju til skoleavisa. Det er svært tydelig at Christian Grey er tiltrukket av henne også, og snart så kan man se hvordan kjemien blomstrer i mellom dem. Det eneste problemet er at Christian Grey ikke vil ha et kjærlig og romantisk forhold til Anastasia. Han er kun interessert i et seksuelt forhold, der Anastasia godtar han som den dominante.

Det eneste denne filmen tydelig når frem med, er historien om hvordan en mann undertrykker en kvinne ved å dekke over sporene sine med overdådige gaver og goder. Anastasia er en så svak karakter som aldri har blitt rørt av en mann før, og hun er derfor et enkelt bytte for en mann som Christian Grey. Hadde Anastasia hatt en personlighet hadde garantert filmen blitt ti ganger bedre. Hun er flat hele veien, og blir i lengden direkte kjedelig. Christian Grey er kaldere enn en istapp, og man kan jo spørre seg selv om hvordan Anastasia ikke blir skremt av det harde og gjennomtrengende blikket hans.

Filmen er rett og slett dårlig. Annet enn sexscener som er på grensen til pornografi, er den fylt med døve replikker og klisjeer. Som et desperat forsøk på å gi filmen litt dybde, legger de til en tung historie om mishandling i Greys fortid, som liksom skal «forklare» hvorfor han elsker å slå og utnytte kvinner for sex. Filmen blir ikke noe bedre av den grunn, og ender opp med å bli husket som tidenes filmsøppel.