mandag 24. april 2017

Fake News

Vi har den siste uka jobbet med Fake News. Fake News er informasjon eller nyheter som er falske, men som utgir seg for å være ekte. Disse kan enkelt lure deg hvis de er skrevet på en troverdig måte, og det kan da være ganske skummelt med tanke på at informasjonen du kanskje får ikke er reell. Vi fikk i oppgave å lage vår egen Fake News, der hvor vi skulle fokusere på å lage nyheten så troverdig som mulig.

Nyheten jeg har publisert handler om at ulver bør får være i Østfold. Jeg valgte å bruke en ekte artikkel som grunnlag for å gjøre den falske nyheten mest mulig troverdig. Det som er sant i nyheten er at originalartikkelen er publisert i Fredrikstad blad, og at den er skrevet av Ordføreren i Spydeberg. I utgangspunktet så var artikkelen negativt ladd mot ulv i Østfold, men jeg valgte å bruke mine egne synspunkter på saken til å gjøre den om til en positivt ladd artikkel.

Det som kan få folk til å gå på artikkelen min er at jeg først og fremst har fokusert på å få artikkelen mest mulig lik en vanlig artikkel fra Fredrikstad blad. I tillegg har jeg som sagt brukt en ekte artikkel som utgangspunkt, slik at jeg kunne herme litt etter måten en slik artikkel er skrevet på. Jeg følte at det var lettere å få til et profesjonelt språk om jeg hadde noe å gå etter.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar